Ako na to: Stojan pod moto

23.04.2009 15:49

 

 

Ako na to: Stojan pod moto

 

autor: volodaj

zdroj: countrycross

 

 

Každý z náš sem-tam potrebuje stojan, či už pri defekte alebo pri garážovaní motorky. Nakoľko sám stojan nevlastním, rozhodol som sa, že si jeden od kamaráta požičiam a vyrobím si ho. Potom som si prečítal fórum na tejto stránke, kde viac ľudí zháňalo náčrt alebo fotografie takéhoto stojanu. Keďže náčrty som ledva dokázal prelúštiť sám, prekreslil som stojan do CAD programu a sľúbil, že výkresy poskytnem aj ostatným čitateľom stránky.

Na obrázku nižšie je CAD model stojanu, dúfam že dostatočne názorný. Fotografie som nerobil. Stojan má v spodnej polohe výšku 300 mm, po zdvihnutí 405 mm. Myslím že táto výška by mala byť dostatočná pre väčšinu moto. Môj Husaberg má dosť veľkú svetlú výšku a stojan funguje perfektne. Skúšal som ho takisto na Honde CR 250, Kawasaki KX 250 a Suzuki RM 250 a všade bez problémov.

3D model stojanu
3D model stojanu
Pri kreslení som sa rozhodol presne držať predlohy. Prípadne zjednodušenia pre výrobu nechám na každom osobitne, nakoľko nepoznám výrobné možnosti a dostupnosť materiálu pre jednotlivých čitateľov. Spomeniem len že, napr. ja používam namiesto kolieska staré vyradené ložisko, čap pre koliesko som nevyrobil s dvoma poistnými krúžkami, ale ako čap s jedným osadením a jedným krúžkom atď. Nižšie sú linky na stiahnutie kompletnej dokumentácie. Jednotlivé výkresy sú vo forme PDF súborov. Skúsenejší kolegovia konštruktéri dúfam prepáčia nejaké tie chybičky vo výkresoch, ale snažil som sa ich spraviť čo najjednoduchšie a najzrozumiteľnejšie. Hlavne sa mi nepáči, že v PDF sú všetky čiary rovnako hrubé a nedokážem to prestaviť.

Výroba nie je náročná, stačí zváračka, brúska, zverák a nejaký materiál, kľudne aj z kovošrotu. Výhodou je dostupnosť sústruhu, ale pri troche improvizácie ho netreba.

Keby mal niekto nejaké problémy, otázky alebo návrhy na zlepšenia nech ma kontaktuje, ak budem vedieť rád poradím, prípadné zlepšenia zahrniem do výkresov a aktualizujem. Keby chcel niekto laborovať s modelmi, tiež ich rád poskytnem. Sú robené v program Pro/Engineer Wildfire 3. Kontaktovať ma môžete cez súkromné správy, ICQ alebo diskusiu k tomuto článku.

Stojanom nekončím, do budúcna by som sa chcel pokúsiť pripraviť stojan na prezúvanie kolies.

Tu sú výkresy vo formáte Adobe PDF na stiahnutie:

PDF cap.pdf
PDF koliesko.pdf
PDF podpera.pdf
PDF priecnik.pdf
PDF rucka.pdf
PDF rucka_zostava.pdf
PDF rucka_zvarenec.pdf
PDF spodok.pdf
PDF stojan.pdf
PDF vrch.pdf
PDF vrchny_plech.pdf

 

( tento článok je skopírovaný, nieje obsahom stránky a pravý autor je uvedený pod nadpisom)

 presné url: https://www.countrycross.sk/clanky/602-ako-na-to-stojan-pod-moto


 

(Akékoľvek kopírovanie bez uvedenia autora a odkazu je zakázané)

Vytvorte si web zdarma!Webnode

© 2009 Matúš KLX